سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزینه ساخت نیروگاه خورشیدی 10 کیلووات با پنل ایرانی

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 98/10/1 6:17 عصر

احداث نیروگاه خورشیدی با توجه به نوع تجهیزات و شرایط نصب، هزینه‌های متفاوتی دارد که در اینجا به هزینه‌های کامل نصب و راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی 10 کیلووات با پنل ایرانی و اینورتر خارجی برای اتصال به شبکه برق و فروش برق آن به دولت و کسب درآمد توضیح داده می‌شود.

معمولا برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی، سه سری هزینه کلی می‌توان متصور بود که در زیر آن‌ها را می‌بینید:
1- هزینه‌های مستقیم خرید و نصب تجهیزات نیروگاه خورشیدی
2-هزینه‌های افزایش دیماند ویا اتصال به شبکه برق
3-هزینه‌های جانبی

هزینه‌های مستقیم خرید و نصب تجهیزات نیروگاه خورشیدی شامل مواردی است که در جدول فاکتور‌ زیر می‌بینید. این فاکتور‌ با درنظر گرفتن خرید پنل خورشیدی، اینورتر، تجهیزات حفاطتی اروپایی استاندارد، پیاده سازی سیستم زمین (ارت)، تابلو‌های الکتریکی، سیم و کابل، استراکچر و…با احتساب هزینه های نصب و طراحی است.

قیمت های معرفی شده در فاکتور فوق بر اساس هزینه های مربطوط به دیماه 98 بوده و امکان تغییر آنها در آینده وجود دارد. در فاکتور فوق در صورت استفاده از اینورتر اس ام ای SMA به هزینه اینورتر حدودا 10 درصد اضافه می گردد. در صورت استفاده از اینورترهای گرووات و کاکو هم می توانید حدودا 10 تا 15 از هزینه اینورتر کم کنید.

توجه: در فاکتور فوق، ارزش افزوده، هزینه های حمل و نقل و… درج نشده است. ارزش افزوده معمولا برای خرید پنل، اینورتر و کنتور لحاظ می شود و بقیه تجهیزات را می توان بدون ارزش افزوده تهیه کرد.
معمولا بیش از 90 درصد هزینه‌های احداث نیروگاه خورشیدی مربوط به تجهیزات اصلی است و هزینه نصب و خدمات طراحی و مشاوره‌های فنی مجموعا کمتر از ده درصد هزینه کل را شامل می‌شود. در زیر نمودار وزنی قیمت هر جزء از نیروگاه خورشیدی در هزینه تمام شده قابل مشاهده است:

توجه:خانه‌هایی که دارای انشعاب 15 تکفاز به بالا باشند می‌توانند حداقل 10 کیلووات نیروگاه نصب کنند و نیازی به افزایش دیماند (انشعاب یا همان آمپراژ کنتور) نیست.

هزینه‌های جانبی نیروگاه خورشیدی:
هزینه‌های زیرسازی و تسطیح نیروگاه، فنس و دیوار، هزینه‌های مانیتورینگ نیروگاه خورشیدی، هزینه سیستم حفاظت از صاعقه نیروگاه خورشیدی، هزینه‌های پیاده‌سازی شبکه ارت (زمین) نیروگاه خورشیدی (نه چاه ارت)، هزینه‌های حمل‌ونقل تجهیزات نیروگاه خورشیدی، مالیات بر ارزش افزوده و… از جمله هزینه‌هایی است که پیمانکار در هنگام ارائه فاکتور احداث نیروگاه خورشیدی به آن‌ها اشاره نمی‌کند و در صورت نیاز پروژه و درخواست سرمایه گذار قابل اجراست و اجباری در استفاده از آنها نیست.

منبع خبر




کلمات کلیدی : انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌های نو، انرژی خورشیدی، نیروگاه خورشیدی، انرژی پاک

تصاویر بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 98/10/1 4:20 عصر

 

در نزدیکی شهر آسوان در جنوب مصر، پنل‌های خورشیدی یک منطقه بسیار بزرگ را در یک منطقه بیابانی پوشانده اند به طوری که می‌توان به وضوح از فضا دید. این منطقه بخشی از مجموعه بنبان برای تولید برق با انرژی خورشیدی است که پس از اتمام مرحله دوم آن در ماه گذشته با ارزش 2.1 میلیارد دلار به یکی از بزرگترین جمع کننده‌های خورشیدی جهان تبدیل شده است. 

 

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پرونده? آن 1-1.jpg است

 

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پرونده? آن 2.jpg است

 

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پرونده? آن 3.jpg است




کلمات کلیدی : انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی، نیروگاه خورشیدی، انرژی‌های نو، انرژی پاک

ربات تمیزکننده پنلهای خورشیدی داخلی ساخته شد.

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 98/10/1 4:0 عصر

ربات تمیزکننده صفحات خورشیدی بدون نیاز به آب و قابلیت تنظیم ارتفاع با توجه به عدم هم سطحی ماژول‌ها در نیروگاه‌های خورشیدی توسط پژوهشگران دانشگاه تفرش طراحی و ساخته شد.

علی محمد فتوحی، مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش گفت: این طرح جزو برنامه‌های همکاری بین دانشکده مهندسی برق دانشگاه تفرش و شرکت توزیع برق استان مرکزی است.

وی هدف از ساخت این ربات را تمیز نگه داشتن صفحات خورشیدی به منظور ایجاد حداکثر رنج بازدهی و افزایش طول عمر صفحات با توجه به عدم هم سطحی ماژول‌ها در نیروگاه‌های خورشیدی عنوان کرد و افزود: در این ربات همچنین جهت کاهش هزینه‌های شست‌وشو و کاهش مصرف آب از روش‌های تمیزکاری بدون آب استفاده شده است.

مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه تفرش تصریح کرد: طراحی و ساخت این ربات حاصل تلاش دو ساله امیرحسین احمدی و بهنام نحیفی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تفرش، علیرضا اکبری و یونس ملکوتی‌خواه فارغ التحصیلان کارشناسی دانشگاه تفرش به سرپرستی  مجتبی پیشوایی و محمدرضا میوه اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تفرش بوده است.

منبع خبر




کلمات کلیدی : انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی، نیروگاه خورشیدی، انرژی‌های نو، انرژی پاک، پنل خورشیدی

جهش نرخ ارز، کاهش سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 98/9/28 5:40 عصر

معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) وزارت نیرو گفت که افزایش قیمت ارز در یک سال اخیر هزینه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را به حدود یک سوم قبل کاهش داده است.

محمدتقی زعفرانچی زاده روز چهارشنبه در نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک در ساری افزود: با افزایش نرخ ارز، قیمت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت نیروگاههای تولید کننده انرژی تجدیدپذیر که بیشترشان تولید داخل کشور است، افزایش چندانی نداشته است در نتیجه هزینه سرمایه گذاری در این بخش بشدت کم شده است.

وی توضیح داد: طی یک سال اخیر نرخ ارز تا سه برابر افزایش یافت در حالی که در محاسبه با نرخ جدید ارز، ما شاهد ارزان شدن دستکم 2.5 برابری هزینه سرمایه گذاری در نیروگاههای تجدید پذیر نسبت به گذشته هستیم و این وضعیت سرمایه گذاری را به صرفه کرده است. 

زعفرانچی زاده یکی از مزیت های سرمایه گذاری در نیروگاههای تجدید پذیر را خرید تضمینی برق تولیدی آنها از سوی دولت با ضمانت 20 ساله دانست و گفت که این موضوع یکی از جذابیت های سرمایه گذاری در این بخش برای سرمایه گذاران است.

وی البته پیشنهاد کرد که هزینه خرید تضمینی انرژی برق از نیروگاه های تجدید پذیر باید از مشترکان پرمصرف در قالب عوارض و مالیات دریافت شود. 

زعفرانچی زاده توضیح داد: دلیل اصلی ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت مطالبات مالکان نیروگاههای تجدیدپذیر طبق قرارداد خرید تضمینی ارزان بودن قیمت برق بوده است که در صورت دریافت آن از مشترکان پرمصرف این مشکل هم رفع می شود.
وی فرایند خرید تضمینی برق را برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در سه سال اخیر با اجرای خرید تضمینی شاهد جهش بسیار مناسبی در مشارکت بخش خصوصی به منظور راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستیم.
معاون سازمان انرژی های تجدید پذیر وزارت نیرو با ذکر این نکته که تمام طرح های تجدیدپذیر کشور توسط بخش خصوصی احداث شده است، اضافه کرد: وزارت نیرو متولی تامین برقی است که بخشی از آن در نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود و اگر این واحدها جایگزین برق فسیلی شوند عواید بسیار فراوانی برای کشور به همراه خواهند داشت.

زعفرانچی زاده با اعلام این که توسعه نیروگاههای تجدید پذیر از اواخر سال 94  به صورت جدی در دستور کار وزارت نیرو و سازمان ساتبا قرار گرفت، گفت: تمرکز در تصمیم سازی، تامین منابع مالی مطمئن برای خرید برق و اصلاح قوانین و مصوبات و نرخ خرید سه تحول مهم و راهبردی در برنامه ریزی ها بود که به رشد کمی در توسعه نیروگاه های تجدید پذیر کشور منجر شده است.

معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تعیین نرخ های متفاوت و جذاب برای انواع تکنولوژی ها تولید برق از جمله نیروگاه برق آبی ، بادی و خورشیدی  را از دیگر مزیت ها برای توسعه و استقبال بخش خصوصی به این حوزه معرفی کرد و گفت: محاسبه نرخ خرید تضمینی برق آبی کوچک از محل هزینه زیست محیطی سبب صرفه جویی در تبدیل انرژی و بهای سوخت شده است.

وی خطاب به سرمایه گذاران گفت:  مطابق مصوبه هیات وزیران هزینه های زیست محیطی آلایندگی ناشی از تولید هر کیلو وات ساعت برق با استفاده از سوخت های فسیلی، بهای سوخت صرفه جویی شده به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق تجدیدپذیر و هزینه تبدیل سوخت فسیلی به برق، در فرمول یاد شده لحاظ می شوند که سرجمع آنها نرخ اولیه و پایه خرید تضمینی برق تولیدی است.
زعفرانچی زاده ادامه داد: این نرخ بسته به نوع نیروگاه های تجدیدپذیر و ظرفیت آنها تغییر می کند، اما تقریبا طوری تنظیم شده که حاشیه سود یکسانی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از 10 مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از 10 مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

نشست هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک از صبح امروز با حضور 30 شرکت نیروگاهی بخش خصوصی و کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای 21 استان کشور در ساری آغاز به کار کرد.

مازندران با داشتن 120 رشته رودخانه به طول بیش از پنج هزار کیلومتر، مهم ترین استان کشور برای اجرای طرح های برق آبی کوچک است.

معرفی ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط بر روی رودخانه ها و زیر سدهای کشور ، امکان سنجی ساخت تمام تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی از مهمترین اهداف این نشست است.

از آن جایی که  در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، وزارت نیرو از همه سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت کرده است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران ، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک در کشور ، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدید پذیر ، سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی ، انتظارات سرمایه گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل کشور از محورهای مهم نشست هم اندیشی ملی توسعه نیروگاههای برق آبی اعلام شده است.

منبع خبر




کلمات کلیدی : انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌های نو، انرژی خورشیدی، نیروگاه خورشیدی، برق خورشیدی، انرژی پاک

وزیر سابق نیرو: در تولید انرژی های تجدید پذیر غفلت کردیم.

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 98/9/28 5:14 عصر

حمید چیت‌چیان وزیر سابق نیرو سهم تولید سالانه 870 مگاوات انرژی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بسیار ناچیز ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به رغم وجود ظرفیت‌های بالا تولید برق از آب، باد و خورشید در کشور غفلت کرده‌ایم.

وی که هم اکنون مشاور رئیس پژوهشگاه نیرو است، روز چهارشنبه در نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک در ساری افزود: اگر تا سال 1415 نتوانیم تولید انرژی های تجدید پذیر کشور را به رقم مورد توجه برسانیم ، به طور  یقین در آن سال وارد کننده انرژی گاز برای تامین سوخت نیروگاه های برقی خود خواهیم بود.

چیت چیان با تاکید بر این نکته که بسیاری از کشورهای دنیا  در یک دهه اخیر بیش از برنامه تعیین شده به نیروگاه های تجدید پذیر شامل برق آبی ، خورشیدی  و بادی مجهز شدند، ادامه داد: طبق پیش بینی تا سال 1415 ایران به 550 میلیارد کیلو وات ساعت برق نیاز دارد که اگر به دیگر نیروگاه تجدید پذیر توجه نشود حتی  برای تامین این میزان برق در تامین سوخت نیروگاه های حرارتی برق دچار مشکل می شویم.

چیت چیان توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته تا پنج سال آینده 100میلیارد متر  مکعب از گاز تولیدی کشور فقط باید برای سوخت نیروگاه های برق مصرف شود و این برای کشور بسیار فاجعه بار خواهد بود.

وزیر سابق نیرو  تصریح کرد: اگر به نیروگاه های تجدید پذیر بویژه نیروگاه برق آبی که ظرفیت خوبی در زیر سدها و جریان رودخانه های کشور وجود دارد ، توجه نشود ، با بحران انرژی برق و گاز مواجه خواهیم شد.

وی جبران محدودیت ظرفیت تولید گاز طبیعی را مهم ترین مزیت توجه به نیروگاه های تجدید پذیر در کشور دانست و گفت: هزینه کم ، کاهش تلفات انرژی برق در شبکه انتقال و توزیع ، کاهش صد درصدی آلایندگی زیست محیطی و همچنین کاهش گاز گلخانه ای از دیگر مزایای توجه به نیروگاه های تجدید پذیر است.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از 10 مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از 10 مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک با حضور 30 شرکت نیروگاهی بخش خصوصی و کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای 21 استان کشور در ساری در حال برگزاری است.

معرفی ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط بر روی رودخانه ها و زیر سدهای کشور ، امکان سنجی ساخت تمام تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی از مهمترین اهداف این نشست است.

از آن جایی که  در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، وزارت نیرو از همه سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت کرده است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران ، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک در کشور ، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدید پذیر ، سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی ، انتظارات سرمایه گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل کشور از محورهای مهم نشست هم اندیشی ملی توسعه نیروگاههای برق آبی اعلام شده است.

منبع خبر




کلمات کلیدی : انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی، نیروگاه خورشیدی، انرژی‌های نو، انرژی پاک، نیروگاه تجدیدپذیر

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >