سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انرژی خورشیدی و رویکردهای گوناگون این انرژی

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 96/3/7 12:39 عصر

انرژی خورشیدی در طی دهه‌ ی گذشته تبدیل به یک تجارت بزرگ شده است و هزینه ‌های مربوط به آن کاهش و کاربرد آن به  عنوان صنعتی پر رونق افزایش یافته که برخی سرمایه گذاران را سودمند و برخی دیگر را متضرر گردانیده است.امروزه در برخی نقاط آفتابی خاص مانند بخش‌های خاصی از خاورمیانه، انرژی خورشیدی در حال از میان بردن برق حاصل از سوخت فسیلی می‌باشد. به عنوان مثال در ایالات متحده امریکا، انرژی خورشیدی در حال ارزانتر شدن است. هم چنین آمریکا در حال امضای توافق 20 ساله برای خرید انرژی خورشیدی، به ازای هر کیلووات ساعت، به قیمت 5 سنت و حتی کمتر از آن است. این قیمت‌ها که منعکس کننده بخشش‌های مالیاتی می‌باشند، در برخی موارد به اندازه ای ارزانند که به رقابت با برق تولیدی از نیروگاه‌هایی که از سوزاندن فراوان گاز طبیعی امریکا حاصل می‌شوند، می‌پردازند. اگر قیمت گاز افزایش یابد، انرژی خورشیدی رقابتی تر خواهد شد.

 

انرژی خورشیدی

 

به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی، سلول‌های خورشیدی، در تبدیل نور خورشید به انرژی، کارامدترند. از طرفی هزینه‌های تولید صفحات خورشیدی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که این کاهش ناشی از مقیاس تولید است. افزایش انرژی خورشیدی برای تولید حدود 1 درصد برق جهان، نیازمند فن‌آوری و سرمایه گذاری زیادی است. امروزه چین پپیشرو در تولیدپنل های خورشیدی جهان است. طبق اساس نامه شرکت مشاوره IHS Markit در سالی که گذشت، چین 700 درصد از ظرفیت جهانی را برای تولید پنل‌های خورشیدی کریستال- سیلیکونی اختصاص داده است که سهم ایالات متحده 11 درصد بود. اما در حال حاضر صنعت خورشیدی چین در حال تغییر است. چین در حال گسترش حضور خود در عرصه ساخت در سراسر جهان است و از این حیث در حال تکاپو برای وارد کردن راه‌های کارآمدتر از نظر مالی، برای انرژی خورشیدی، از غرب می‌باشد. تنش‌هایی بین چین و ایالات متحده وجود دارد از جمله می‌توان به شک و تردید در مورد حفاظت از مالکیت معنوی در چین و نگرانی‌های امنیت ملی اشاره نمود. انرژی خورشیدی یک صنعت جهانی است و آمده است تا یک تحول عظیم زیست محیطی ایجاد کند. 

 




کلمات کلیدی : انرژی خورشیدی- انرژی های تجدیدپذیر-نیروگاه خورشیدی

ذخیره سازی انرژی خورشیدی با بازدهی بیشتر

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 96/3/7 12:30 عصر

محققان دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد به ذخیره ی انرژی خورشیدی در یک مایع شیمیایی به طور موثردست یافته اند.  انرژی ذخیره شده می تواند به محل مورد نیاز انتقال یابد و سپس در آن به صورت گرما آزاد شود و مورد استفاده قرارگیرد. این تحقیق در حال حاضر بر روی جلد مجله ی علمی انرژی و علوم زیست محیطی ارائه شده است. اگر انرژی خورشیدی را به عنوان انرژی مورد استفاده ی بشریت در آینده بدانیم، چالش بزرگی که برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد، مشکل ذخیره سازی و ارائه ی آن برای تقاضا و مصرف خواهدبود. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبرگ سوئد، نشان داده اند که می توان با تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی ذخیره شده در یک مایع که به اصطلاح سیستم مولکولی گرمایی خورشیدی نامیده می شود، به ذخیره سازی، انتقال، بازتبدیل و مصرف انرژی پرداخت. همانطور که اشاره شد استفاده از یک رسانه ی شیمیایی سبب می شود که ذخیره سازی و حمل و عرضه برای تقاضا بهبود یابد. این مایع یک ترکیب آلی از نوربورنادیان است که در تماس با نور به کوادریسیکلان تبدیل می شود. این روش بدین معنی است که ما می توانیم انرژی خورشیدی را در پیوندهای شیمیایی ذخیره کرده و هر زمان که به آن نیاز داریم، انرژی را استخراج نموده و از آن به عنوان انرژی گرمایی بهره ببریم. استاد کاسپر بید پولسن، که در رأس این تیم تحقیقاتی قراردارد می گوید: ترکیب پنل های خورشیدی آب گرم با این سیستم ذخیره سازی شیمیایی موجب استفاده ی بیش از 800 درصد انرژی خورشیدی تابیده شده می گردد. این پروژه ی تحقیقاتی در چالمرز بیش از 6 سال پیش آغاز شد و این تیم در سال 20133 در همایش های مفهومی برای نشان دادن نحوه ی عملکرد این سیستم شرکت کرد، در آن زمان راندمان تبدیل انرژی 0.01 درصد بود و علاوه بر این بسیار گران قیمت نیز بود که ناشی از نقش اساسی عنصر روتینیم در این ترکیب بود. در حال حاضر که 4 سال از آن زمان می گذرد، راندمان تبدیل¬ انرژی از انرژی خورشیدی به انرژی نهفته ی شیمیایی به 1.1 درصد رسیده است که نشان از بهبود عملکرد 100 درصدی دارد. علاوه بر این روتینیم که در این فرآیند سهم عمده ای دارد، توسط عناصر مبتنی بر کربن که بسیار ارزان تر هستند، جایگزین شده است.

 

انرژی خورشیدی

 

استاد کاسپر بید پولسن می گوید: ما فرصت طلایی توسعه ی مولکولی را که سبب افزایش کارآمدی سیستم می شود، دیدیم و علاوه بر این توانستیم به این سیستم دست یابیم که می تواند بیشتر از 140 واحد انرژی را با افت قابل اغماض در چرخه ی تبدیل، در خود ذخیره سازد. 

 




کلمات کلیدی : انرژی خورشیدی-انرژی های تجدیدپذیر

برترین پروژه های انرژی های تجدیدپذیر در اکسپو 2017

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 96/3/1 1:26 عصر

نمایندگان 115 کشور دنیا و 18 سازمان بین المللی برای بحث درباره کاهش انتشار کربن دی اکسید، محفاظت از محیط زیست و ترویج سبک زندگی با راهکارهای کارآمد برای مصرف انرژی از تاریخ 10 ژوئن تا 10 سپتامبر در قلب اوراسیا گردهم خواهندآمد. مشارکت کشورها در اکسپو 2017 از دستاوردهای فنی اخیر در زمینه ی انرژی های تجدیدپذیر با هدف مقابله با چالش های جهانی انرژی، رونمایی خواهدکرد. EBPA یکی از اصلی ترین امکانات در این گردهمایی خواهد بود که تعداد 24 عدد از بهترین پروژه های انرژی سبز از 13 کشور را به نمایش خواهد کشید و بازدیدکنندگان قادر خواهند بود تا از نوآوری های فنی اخیر در کشورهایی نظیر؛ فرانسه، قزاقستان، روسیه، انگلستان، ایتالیا، آلمان، اتریش، هند، کانادا، ایالات متحده، فنلاند، لهستان و مجارستان دیدن کنند. توجه برانگیزترین پروژه ها می توانند شامل پروژه های ایمپالس خورشیدی بشوند مانند پروژه ی هواپیمای خورشیدی-که سال گذشته یک هواپیما از این نوع توانست اولین سفر خود را به دور دنیا داشته باشد و از این رو به یک پدیده ی جهانی بدل شد. فرانسه از پروژه ی Glowee پرده برداری خواهد کرد؛ یک منبع زیستی برای نور که از ویژگی های طبیعی میکروارگانیزم دریایی بهره می برد. Glowee نه تنها سبب کاهش اثرات منفی ناشی از مصرف انرژی های فسیلی برای تولید روشنایی می شود بلکه برق لازم را برای مردمان مناطق دورافتاده که به انرژی دسترسی ندارند را نیز فراهم می کند. ایالت متحده بازدیدکنندگان اکسپو 2017 را با نمایش Bioo device که قادر به تولید الکتریسته از عملیات فتوسنتز گیاهان می باشد، غافل گیر خواهد کرد. لازم به ذکر است که بازدهی این تکنولوژی از پنل خورشیدی بیشتر است. این ابزار وابسته به آب وهوا نیز نیست و برای این منظور یک باغچه ی کوچک برای تامین انرژی یک خانه ی معمولی کافی است. موسسان اتریشی در این همایش از یک سیکل کششی (ارابه) با محرک خورشیدی رونمایی خواهند کرد که پنل های خورشیدی نصب شده در بالای آن انرژی لازم برای حرکتش را تامین می کنند. مقدار این انرژی از مقدار انرژی ای که یک انسان با رکاب زدن به طور معمول برای دوچرخه ایجاد می کند بیشتر است. مجارستان سطح جاده ای را نشان خواهد داد که در آن برای تولید الکتریسته از منابع مختلف انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی استفاده می شود. روسیه ابر رسانایی را ارائه خواهد داد که قادر است بدون آسیب رساندن به تجهیزات میزان تولید انرژی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

 

انرژی های تجدیدپذیر

 

نمایشگاه تخصصی و بین المللی اکسپو2017 آستانا، در فاصله ی زمانی 10ژوئن تا 10 سپتامبر در آستانا به وقوع خواهد پیوست. این نمایشگاه به مدت 93 روز دایر خواهدبود و یکی از تماشایی ترین سالن های فرهنگی 2017 خواهد بود. تا امروز 115 کشور و 18 نهاد بین المللی مشارکت خود را به ثبت رسانده اند. از بخشهای مختلف اکسپو2017، سندهای جهانی بعنوان خط مشی کلی با هدف ترویج سبک زندگی با صرف انرژی کارآمد، تهیه و تدوین خواهد شد.  




کلمات کلیدی : #انرژی های تجدیدپذیر# انرژی های نو

توربین بادی با پره هایی پوشیده شده از صفحات خورشیدی

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 96/3/1 1:20 عصر

محققان از اضافه کردن صفحات خورشیدی به توربین بادی معمول دست به توسعه و ابتکاری جدید در انرژی های تجدیدپذیرزدند، این تیم تحقیقاتی این سیستم جدید را برای پاسخ به منتقدانی که اظهار می کنند توربین بادی صرفا در صورت وجود باد به تولید انرژی مشغول اند و در صورت عدم وجود باد کارایی مفید ندارند، ایجاد نموده اند. این تکنولوژی قادر است که به طور هم زمان از انرژی بادی و انرژی خورشیدی تولید برق نماید. رهبر این تیم تحقیقاتی، فوق دکتر جوکینگ در مورد مزایای این توربین بادی به کارایی این نوع توربین ها در کشورهای آفتابی همچون ایتالیا،اسپانیا و مراکش تاکید نموده و علاوه بر این اشاره می کند که این توربین بادی در کشورهایی مانند بریتانیا با وجود هوای ابری نیز می تواند تا حتی مفید باشد.

 

توربین بادی

 

نسبت برق تولید شده بوسیله انرژی پاک در سراسر جهان در سال 2016، از 6.1 به 11.3 افزایش پیدا کرده است. با وجود تکنولوژی و پیشرفت های فراوان، این سیستم با محدودیت هایی نیز همراه بوده و بدون مشکل نیست. مساله ی اصلی که این تیم با آن مواجه است، بازتاب آنی نور از صفحات خورشیدی به محیط زیست است که این بازتاب می واند باعث اختلال در دید خلبانانی شود که در حال پرواز از فراز محیط آن می باشند، علاوه بر این بازتاب این نور می تواند باعث آزار و اذیت انسان های اطراف این محیط شود. این مساله می تواند بسیار نگران کننده باشد چرا که بازتاب نور بیش از اندازه می تواند باعث آتش سوزی و آسیب های محیطی شود. راه حل این مشکل با استفاده از صفحات خورشیدی با رنگ هایی که نور خورشید را بازتاب نمی کنند مانند رنگ های تیره، پاسخ داده شده است. در حال حاضر این تیم تصمیم دارد، اقدام به نصب نسخه ی ابتدایی و آزمایشی این توربین ها بنماید. البته کمبود نور کافی در بریتانیا سبب شده است که این تیم تحقیقاتی در گام بعدی اقدام به بازاریابی و تبلیغ در جای دیگری باشد. یکی از کشورهای کاندید، کشور ایسلند می باشد که دارای باد قوی و تابستانی فوق العاده است و خانواده ی دکتر کینگ در آن کشور زندگی می کنند. در حال حاضر آزمایش های فراوانی برای نصب و راه اندازی نهایی این توربین بادی پوشیده شده با صفحات خورشیدی باید انجام پذیرد.




کلمات کلیدی : #توربین بادی #انرژی بادی # انرژی های تجدیدپذیر

انتقال داده های تکنولوژیکی از حوزه ی نفت و گاز به حوزه انرژی باد

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 96/3/1 1:16 عصر

سرویس مهیاکننده ی تحلیل داده که پیش از این با کمپانی های نفت و گاز به طور وسیعی قراردادهای همکاری بسته است، اخیرا به دنبال انتقال تجارب خود در حوزه ی بادی است. بر اساس تخمین ها، تعداد داده های سکوهای نفتی فراساحلی در روز به حدود 2 ترابایت می رسد. این کمپانی ها به منظور بررسی داده ها در فرآیندهای تجاری به یک سری سرویس های تحلیل داده ای مجهز شده اند. امروزه این سرویس ها به دنبال روشی برای انتقال تجاربشان در حوزه ی نفت و گاز به انرژی بادی به منظور پیشی گرفتن در بازارهای جهانی هستند. یک گروه تحقیقاتی تحت عنوان ABS با کمپانی های نفت و گاز به منظور انتقال اطلاعات سرویس های تحلیلی و همین طور پاسخ به سوال های کاربردی داده هایی که توسط شرکت ها جمع شده است، همکاری می کنند. تام آدامز مجری طرح و مدیر گروه ABS معتقد است که کمپانی توانایی تجربه ی ریسک آنالیز داده های حاصل از سیال نفت و گاز صنایع در فاز اجرایی را دارد. همچنین معتقد است که درگیری ها در توربین بادی فراساحلی در این ناحیه ی بخصوص، نشان از علاقه ی همگانی و اولویت صنایع در برخورداری از منابع فراساحلی دارد. یکی از محرک های اصلی که او و تیم ABS در پروژه های بادی فراساحلی اخیر دیده اند، هزینه های سنگین در خصوص تولید توان خروجی است. هزینه ی ساخت مزارع بادی با رشد مقیاس پروژه های جدید کاهش یافته اند. این هزینه در تمام قسمت های حلقه ی اجرایی پخش شده و گروه ABS همین فشار هزینه ای را در فازهای مختلف پروژه های نفتی خود تجربه کرده است. همچنین آدامز می گوید: هر چیزی که عامل دستیابی به اهداف و باعث ایجاد اطمینان در آنان شده، به عنوان یک خواسته برای گروه مطرح است.

 

انرژی بادی

 

سریکانتا میشرا از دانشمندان ارشد حوزه ی انرژی در باتل به کاربرد تحلیل داده ها در سه حوزه ی نفت، گاز و انرژی بادی فراساحلی که از پیش بینی داده های نفتی و گازی به دست می آیند، اشاره می کند. وی معتقد است اپراتورهای مزارع بادی فراساحلی قابلیت پیش بینی وضع هوا، دما و رطوبت را دارا هستند، سرعت باد و جهت باد هم به عنوان ورودی به دست می آیند. به منظور رسیدن به عملکرد مطلوب، نیاز به وجود حسگرهایی است که رفتار توربین ها را در مزارع انرژی بادی نشان دهد و از این داده ها برای تعیین شرایط تحت عملکرد در آینده استفاده کند. باتل با کمپانی هایی همکاری کرده و با آوردن یک منبع از داده ها این مجوز را به اپراتورها داده تا از داده ها در جهت به دست آوردن دانش فنی و گرفتن تصمیمی درست حین کار استفاده کنند. 

 

 




کلمات کلیدی : #انرژی بادی #انرژی های تجدیدپذیر

<   <<   6   7   8   9   10      >