سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تقسیم بندی سیستم های تهویه مطبوع در تاسیسات ساختمان

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 96/10/5 1:35 عصر

دسته بندی سیستم‌ های تهویه مطبوع ازلحاظ نوع سیستم

سیستم های تهویه که برای سرمایش و گرمایش ساختمان ها از آن ها استفاده می شود در دو دسته متداول تمام آبی و تمام هوایی تقسیم بندی می شوند.

سیستم‌های تهویه مطبوع تمام آبی

از سیستم های تمام آبی می توان هم برای سرمایش و هم برای گرمایش استفاده نمود. در این سیستم ها ابتدا آب در یک واحد مرکزی مانند موتورخانه به وسیله دیگ و یا چیلر، گرم یا سرد شده و سپس به فضای مورد نظر منتقل می شود. سیستم های تمام آبی شامل؛ رادیاتور و کنوکتور، یونیت ونتیلاتورها و فن کویل می شود.

سیستم‌های تهویه مطبوع تمام هوایی

در این سیستم ها جهت جبران بارهای حرارتی و برودتی فضای مورد نظر از هوای سرد و یا گرم استفاده می شود. هوای سرد و گرم به وسیله یک هواساز مرکزی تامین می شود. سپس هوای سرد یا گرم شده به وسیله کانال های انتقال هوا به فضای مورد نظر منتقل می شود و توسط دریچه ها و دیفیوزرها وارد فضای مورد نظر شده و پس از جذب بارهای حرارتی و برودتی توسط کانال برگشت از داخل فضا خارج می شود. سیستم های تمام هوایی به دو نوع کلی تقسیم بندی می شود: 
1- سیستم های حجم هوا ثابت و دما متغیر که اصطلاحاً به آن ها سیستم های "CAV" گفته می شود. 
2- سیستم های حجم هوا متغیر و دما ثابت که اصطلاحاً به آنها سیستم های"VAV" گفته می شود. 
البته نوع سومی از سیستم های تمام هوایی وجود دارد که از ترکیب دو سیستم فوق تشکیل می شود.

سیستم اتاق‌ های مجزا

در این گونه سیستم تهویه مطبوع به نحوی تعبیه و طراحی شده می تواند شرایط آسایش را برای اتاق ها به طور مجزا فراهم آورد. نمونه بارز این سیستم ها اسپلیت ها یا کولرهای گازی هستند که به صورت یک سیستم مجزا و مستقل برای اتاق های مختلف یک ساختمان قابل نصبند و شرایط هر اتاق را به صورت مجزا تنظیم می نمایند.

سیستم‌های بسته تهویه

در این سیستم ها کلیه تجهیزات مورد نیاز برای تهویه درون یک دستگاه تعبیه شده که با استفاده از انبساط مستقیم مبرد عملیات خنک سازی هوا و با استفاده از پمپ حرارتی عملیات گرمایش هوا در آن صورت می پذیرد. نمونه آشنای این نوع از سیستم های تهویه پکیج های ساختمانی هستند که وظیفه تهویه ساختمان های کوچک و متوسط را بر عهده دارند.

سیستم‌های تهویه مرکزی

در این سیستم ها با استفاده از آب سرد و یا گرمی که قبلا در چیلرها و بویلرها تولید شده، عملیات تهویه مطبوع در دستگاه هایی با نام هوارسان انجام می شود. انتقال حرارت در این دستگاه از طریق جابجایی اجبارى و به واسطه فن دستگاه صورت می گیرد. با عبور جریان هوایی که بخش عمده آن از داخل سیستم جمع آوری شده و بخشی دیگر از هوای تازه با توجه به نیازهای مجموعه تامین می گردد از روی کویل های مسی حامل آب خنک و گرم، انتقال حرارت انجام می شود.

دسته بندی سیستم ‌های تهویه مطبوع از دیدگاه نوع انرژی مصرفی

بخش های مختلف سیستم های تهویه مطبوع به سه بخش اساسی سیستم های سرمایشی، سیستم های گرمایشی و سیستم های گرمایشی/سرمایشی تقسیم بندی شده اند.

تاسیسات ساختمان




کلمات کلیدی : تاسیسات ساختمان- تاسیسات مکانیکی