سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی جایگاه انرژیهای تجدیدپذیر در دنیا

ارسال‌کننده : شرکت ماناسازان سدید - گروه مطالعات انرژی در : 98/8/22 4:22 عصر

بعد از بحران های نفتی دهه 1970 و افزایش ناگهانی قیمت نفت، کشورهای مختلف که از منابع فسیلی جهت تولید انرژی استفاده می کردند، به فکر استفاده از منابع غیر فسیلی جهت تولید برق افتادند و از همان زمان سرمایه­گذاری های جدی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نظیر باد، خورشید و غیره انجام پذیرفت. این سرمایه گذاری­ها با گذشت زمان و متعادل شدن قیمت نفت، کاهش نیافت و رشد چشمگیری را دنبال کرد. حال این سوال پیش می­آید که به چه دلیل انرژی های تجدیدپذیر این چنین مورد توجه قرار گرفته اند. به عبارت دیگر آیا منابع انرژی­های فسیلی در قرن آینده جوابگوی نیاز انرژی بشر برای بقا، تکامل و توسعه خواهند بود؟ حداقل به چهار دلیل عمده جواب این سوال منفی است که عبارتند از:

  • محدودیت و در عین حال مرغوبیت انرژی های فسیلی که از نظر منطقی کاربردهایی بهتر از احتراق دارند.
  • مسائل و مشکلات زیست محیطی، به طوری که امروزه حفظ سلامت جو کره زمین، از مهم­ترین پیش شرط های توسعه پایدار اقتصاد جهانی به شمار می­آید. آلاینده‌های ناشی از احتراق و افزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر و پیامدهای آن، جهان را با تغییرات برگشت ناپذیر و تهدیدآمیزی مواجه ساخته است. از جمله: افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوایی، خشک سالی، سیل، طوفان­های مخرب، بالا آمدن سطح دریاها و در نهایت تشدید منازعات بین المللی.
  • ذخایر محدود انرژی فسیلی و افزایش سطح مصرف انرژی در جهان و به تبع آن اتمام قریب الوقوع منابع فسیلی و همچنین افزایش قیمت انرژی
  • اقتصادی شدن انرژی­های تجدیدپذیر در اثر افزایش تدریجی قیمت سوخت­های فسیلی و توسعه فناوری بکارگیری این انرژی ها

در ادامه آمار و اطلاعاتی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر در زمان حاضر و همچنین پیش بینی استفاده از این انرژی ها در کشورهای مختلف در این بخش مطرح می­شود.

درسال 1973 سهم انرژی­های تجدیدپذیر (به جز سدهای بزرگ و انرژی برق آبی) در تولید الکتریسته جهانی 0.6% بوده که این مقدار در پایان سال 2016 به 24.5% رسیده است.

 

کل ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در دنیا تا پایان سال 2016 برابر با 921 هزار مگاوات بوده که در نمودار زیر سهم مناطق مختلف و 6 کشور برتر به تفکیک نوع نیروگاه آورده شده است. کشور چین با 258 و آمریکا با 145 گیگاوات بزرگترین تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر دنیا محسوب می­گردند.


ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در دنیا به تفکیک کشورهای  BRICSI اروپا و 6 کشور برتر 2016

 

در شکل زیر 5 کشور پیشرو در زمینه نصب نیروگاه های تجدیدپذیر به تفکیک هر تکنولوژی تا پایان سال 2016 آورده شده است.

لینک خبر در وب سایت ماناسازان: ytre.ir/wmZ




کلمات کلیدی : انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌های نو، انرژی خورشیدی، انرژی تجدیدپذبر، نیروگاه تجدیدپذیر، نیروگاه خورشیدی، برق خورشیدی